هوش مصنوعی گوگل را از بین می‌برد: چه باید کرد؟

78
0
گوگل هوش مصنوعی محتوا

اگر حداقل یکبار با چت بات‌ها یا هوش مصنوعی کار کرده باشید، از نحوه پاسخگویی آنها به سوالات خود حیرت زده خواهید شد. هوش مصنوعی‌های جدید شما را بی‌نیاز از ویکی پدیا، سرچ گوگل و سر و کله زدن با وبسایت‌هایی می‌کند که برای الزامات سئو مجبور هستند اراجیف زیادی به خورد شما بدهند.

در آینده نزدیک احتمالا شاهد آن هستیم که مردم به جای سرچ گوگل ترجیح می‌دهند که سوالات خود را از هوش مصنوعی بپرسند. در این دوره احتمالا شاهد مرگ گوگل به شکل امروزی خواهیم بود.

بررسی گوگل و هوش مصنوعی

اگر بخش‌های جانبی گوگل مانند گوگل ارث، گوگل مپ و… را فراموش کنیم، بزرگترین کارایی گوگل همچنان سیستم سرچ گوگل است. مردم به چند دلیل به سراغ سرچ گوگل می‌روند. در ادامه هرجا در مورد هوش مصنوعی صحبت کردم منظورم صرفا چت بات‌هایی مانند ChatGPT یا کوپایلوت مایکروسافت است.

  • سرچ برای رسیدن به یک وبسایت: گاهی پیش آمده که می‌خواهید وارد یک وبسایت خاص شوید. به عنوان مثال نمی‌دانید چگونه عبارت یوتیوب را سرچ کنید‌. یا دوستی به شما گفته که برای ثبت نام در دانشگاه باید وارد سایت دانشگاه شوید اما نمی‌دانید که آدرس سایت چیست. در این مورد قابلیت گوگل بسیار خوب و بهتر از هوش مصنوعی است. در واقع در ۹۹ درصد مواقع نتیجه جستجوی شما در گوگل در همان مورد اول نمایش داده می‌شود در حالی که در هوش مصنوعی شما پس از انتظار زیاد و دریافت اطلاعات غیرلازم در مورد سایت مورد نظر حتی ممکن است آدرس سایت را دریافت نکنید.
  • سرچ برای رسیدن به پاسخی مشخص: گاهی پیش می‌آید که می‌خواهید بدانید هوای شهر شما برای ده روز بعد چگونه است. یا نتیجه بازی دیشب رئال مادرید و بارسلونا چند چند شد.  این اطلاعات را می‌توان جسته و گریخته و با دقت خوب از چت بات هوش مصنوعی گرفت اما گوگل این اطلاعات را با ظاهری کاملا جذاب و همراه با جزئیات بصری بسیار خوب ارائه می‌کند. به عنوان مثال اگر نتیجه بازی دیشب رئال و بارسلونا را در گوگل و یک چت بات سرچ کنید. هر دو به شما می‌گویند که رئال مادرید ۳-۲ پیروز شد (هالا مادرید) اما در هوش مصنوعی محتوای متنی در مورد گل‌ها و موقعیت‌ها ارائه می‌شود اما در گوگل اولین نتیجه حاوی اطلاعات بصری جذاب در مورد هایلایت‌ها و اتفاقات مهم بازی به همراه تحلیل‌هایی در مورد بازی است. بنابراین اگرچه هر دو شما را به نتیجه می‌رسانند اما محتوای گوگل بسیار جذاب‌تر است.
  • سرچ برای رسیدن به یک محتوای مشخص یا آموزشی: درواقع نقطه قوت هوش مصنوعی همین مورد است. شما می‌خواهید بدانید اولین فردی که به ماه رفت چه کسی بود. یا ارزش زمانی پول چیست؟ یا رئال مادرید چند بار در اروپا قهرمان شده است. یا اینکه رویداد هوینگ بیتکوین چه رخدادی است؟ هوش مصنوعی با دقت بالا تمام این سوالات را پاسخ می‌دهد و نیازی نیست وارد مگاپست‌های سطح اینترنت شوید تا پس از عبور از میلیاردها محتوای مزخرف و به درد نخور که برای سئو نیاز است، در نهایت به محتوای مد نظر خود برسید. اما هوش مصنوعی در کسری از ثانیه بدون نیاز به پیدا کردن سایت مورد نظر اطلاعات را در اختیار شما می‌گذارد.
  • سرچ برای رسیدن به محتوای عمیق و تخصصی: کسانی که به دنبال چنین محتوایی هستند می‌دانند که هوش مصنوعی توانایی پاسخ به این پرسش‌ها را ندارد. به عنوان مثال محققی می‌خواهد در مورد جدیدترین تحقیقات در زمینه برنامه‌نویسی اطلاعات کسب کند. هوش مصنوعی اگرچه می‌تواند پاسخی سطحی ارائه کند اما نمی‌تواند پاسخی دقیق و قابل استناد ارائه کند. بنابراین محقق باید از هوش مصنوعی بخواهد تحقیقاتی را ارائه کند که در مورد زمینه‌ای خاص نوشته شده است.
  چرا هیچ چیز جای کتاب خواندن را نمی‌گیرد؟

در عصر هوش مصنوعی چه محتوایی تولید کنیم؟

کاری که هوش مصنوعی انجام می‌دهد این است که اطلاعات را از سطح وب برداشته و به ما ارائه می‌دهد. بنابراین اگر اطلاعات درست و دقیقی در سطح وب وجود نداشته باشد، هوش مصنوعی نیز نمی‌تواند اطلاعات درستی به ما ارائه دهد. با این حال، کارایی هوش مصنوعی فراتر از این است. هوش مصنوعی در تمام زبان‌ها جستجو را انجام می‌دهد و می‌تواند از هر وبسایتی بهترین و بهینه‌ترین پاسخ را پیدا کند.

در عصر هوش مصنوعی به تدریج دیگر کسی برای دانستن پاسخ‌هایی مانند چطور گوشی اندروید خود را به کامپیوتر متصل کنم یا اینکه سلسله قاجار چند سال حکومت کرد، به گوگل رجوع نمی‌کند. اما اگر چنین اطلاعاتی در گوگل موجود نباشد، به احتمال زیاد هوش مصنوعی نیز نمی‌تواند پاسخ دقیقی ارائه دهد.

مهم‌ترین محتوایی که می‌توان در عصر هوش مصنوعی تولید کرد، محتوایی است که هوش مصنوعی مخاطب را به شما ارجاع دهد. به عنوان مثال اگر مخاطب جدیدترین تحلیل‌ها در زمینه اتفاقات خاورمیانه را طلب کند، هوش مصنوعی لیستی از وبسایت‌های خبری و تحلیلی را ارائه می‌دهد. یا اگر مخاطب به دنبال آموزش برنامه نویسی پایتون باشد، هوش مصنوعی لیستی از دوره‌های برنامه نویسی پایتون را ارائه می‌دهد. در این مرحله مهم است که محتوای شما در لیست ارائه شده توسط هوش مصنوعی باشد.

برای اینکار شما باید بدانید مخاطب در هوش مصنوعی چه چیزی جستجو می‌کند، الگوریتم هوش مصنوعی برای مفید و کاربردی دانستن محتوای شما چیست (و گاها شاید نیاز باشد به عرضه کننده هوش مصنوعی پولی بابت تبلیغ وبسایت خودتان پرداخت کنید.)

با چه هدفی باید محتوا تولید کنیم؟

گوگل هنوز جایگاه خود را دارد و هنوز یکی از بزرگترین منابع برای جستجوی اطلاعات است. اما اینطور باقی نمی‌ماند. بنابراین برای اینکه بتوانید در عصر هوش مصنوعی بهترین عملکرد را داشته باشید باید استراتژی و هدف تولید محتوای خود را تغییر دهید.

محتوای شما باید سرراست باشد. یعنی به سرعت سر اصل مطلب بروید و از ایجاز و اطناب بیهوده (در اینجا ایجاز و اطناب بیهوده بود) بپرهیزید.

محتوای شما باید دارای تصویر باشد. آن هم تصاویری که خودتان ایجاد کردید نه تصاویری که از وبسایت‌های دیگر برداشتید. اگر می‌خواهید چیزی آموزش دهید بهترین کار ساخت یک محتوای ویدیویی یا آموزش گام به گام و همراه با تصویر است.

محتوای شما باید تعاملی باشد. یعنی مخاطب را درگیر خود کند. به زبان ساده نوشته شده باشد و اطلاعات مفیدی ارائه کند.

محتوای شما باید تخصصی باشد. تحلیل‌های روز، اطلاعات دقیق و شناخته شدن به عنوان یک وبسایت تحلیلی بسیار مهم است. ممکن است شما تحلیل‌های خوبی ارائه دهید اما هوش مصنوعی شما را به عنوان یک تحلیلگر تشخیص ندهد. در اینجا ممکن است ارجاعات مفیدی دریافت نکنید.

برای خود اعتبار کسب کنید. هیچکس به توصیه‌ها و تحلیل‌های هوش مصنوعی اعتماد نمی‌کند اما اگر شما یک وبسایت قابل اعتماد باشید می‌توان با خیال آسوده نظرات شما را پذیرفت.

در نهایت محتوای شما نباید عام باشد. باید تا حد امکان افراد خاصی را به عنوان هدف محتوای خود مد نظر قرار دهید. افرادی که محتوای شما برایشان ارزشمند است و شما را دنبال می‌کنند. در واقع اطلاعات عام را می‌توان از هوش مصنوعی دریافت کرد، محتوای شما باید خاص و برای افرادی خاص باشد.

عضویت در خبرنامه !

Ahmad Sobhani
نوشته شده توسط

Ahmad Sobhani

فینسوف کیه؟
احمد سبحانی هستم، فارغ التحصیل کارشناسی مهندسی شیمی از دانشگاه فردوسی و ارشد MBA از دانشکده علوم اقتصادی تهران و خرده دستی هم به قلم دارم.
اینجا تجربیات و دانسته‌هام رو در زمینه‌های مختلف از فلسفه و اقتصاد تا سیاست و جامعه با شما به اشتراک میذارم. همینطور کتاب‌هایی که خوندم و فیلم‌هایی که دیدم رو با هم بررسی می‌کنیم.
گاهی هم داستان می‌نویسم که خوشحال میشم بخونید و در موردشون نظر بدید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

advanced-floating-content-close-btn