چرا مدرسه، زندان و پادگان تا این حد به هم شبیه هستند؟ آلبرت اینیشتین میگوید :«هرآنچه بعد از فراموش کردن آنچه در مدرسه آموختهایم، باقی میماند، همان آموزش است». نیچه نیز میگوید «مدرسه به جای اینکه بیاموزد چگونه فکر کنیم، به ما میآموزد که به چه چیز فکر کنیم.» اما بعد از نزدیک به ۳۰۰ سال که از احداث اولین مدارس مدرن میگذرد چرا همچنان مدارس تا این حد شبیه زندان است؟ شاید از ابتدا مدرسه محل یادگیری و تربیت نبوده است. شاید از ابتدا مدرسه برای آن ساخته شده است که جامعه را یکدست کرده و یک جامعه کنترلی ایجاد کند.
شاید مدرسه، زندان و پادگان اشکال مختلف اعمال نظر بر کنشهای فردی و اجتماعی اعضاء جامعه بوده است. شاید ما از ابتدا داخل یک پیله زیبا از فریب زندگی میکردیم که فکر میکردیم قرار است زندانی پس از مدت زندان تربیت شود، یا کودک پس از گذراندن مدرسه فرد بهتری شود. در این اپیزود تلاش کردم به این سوالات پاسخ دهم و باب صحبت در مورد مفهوم تنبیه، تربیت و قانون را باز کنم.
این پادکست رو گوش کنید و برای دوستان خودتون هم بفرستید.
لینک پادکست در شنوتو:
لینک پادکست در کست باکس
عالی بود ممنون.
خب حالا که ما به صورت اصولی اینها رو اجرا نکردیم. الان در چه مرحله ای قرار داریم؟ باید بیایم به صورت اصولی از اول با پادگانی کردن شروع کنیم؟
عبور از مرحله پادگانی امکان پذیر نیست خصوصا در دنیای امروز. اینکه چیکار باید کرد رو من نمیدونم. نظر خودم رو دارم اما صرفا نظره و نظرم که مثل نافه هرکس یکی داره. با این حال جامعه باید خودش به نتیجه برسه و راه خودش رو پیدا کنه
[…] اپیزود هشتم: مدرسه، پادگان و زندان سه نهاد با یک هدف […]