معرفی کتاب همه دروغ می‌گویند از ست استیونز

9
0

یک ایده استثنایی! تنها چیزی که میشه در مورد این کتاب گفت. فوق العاده است.

من این کتاب رو از پادکست بی‌پلاس آشنا شدم و همیشه می‌خواستم بخونم که بالاخره موفق شدم. اگرچه اکثر صحبت‌هایی که توی کتاب میشه، توی پادکست بهش پرداخته شده اما باز هم مثال‌هایی که توی کتاب میزنه ارزش خوندنش رو داره.

کتاب در مورد اینه که کلان داده چطوری می‌تونه وضعیت ما رو بهتر یا حتی بدتر کنه. چطور میشه بسیاری از ایده‌ها رو باهاش آزمایش کرد و چطور میشه باهاش کاری کرد که افراد بیشتری به سایت ما سر بزنن.

من خودم زمان انتخابات سال ۱۴۰۰، از همین روش استفاده کردم و میتونم بگم نتایج ۸۰ درصد با چیزی که پیش بینی می‌کردم مطابقت داشت. قطعا اگر این کتاب رو قبلش می‌خوندم نتایج بهتری هم می‌شد کسب کرد.

یک بخش از کتاب که خیلی دوسش داشتم رو میارم:

ساعت ۶ جمعه‌ی هر ماه، اکثر خیابان‌های منهتن خلوت و خالی از سکنه است. مغازه‌هایی که در سرتاسر این خیابان هستند تعطیل‌اند؛ روبه رویشان با دروازه‌های فلزی امنیتی پوشیده شده و شعبه‌های بالایشان تاریک و خاموش‌اند.

اما طبقه‌های بانک sachs goldman که یک مؤسسه‌ی بانکی سرمایه‌گذاری جهانی در پایین منهتن است، به طور چشمگیری می‌درخشد و آسانسورهایش هزاران کارمندش را به سمت میزهایشان می‌رساند. ساعت ۷ صبح، بسیاری از این صندلی‌ها پر خواهند شد.

واقعاً در روزهای دیگر در این ساعت این بخش از شهر در خواب است؛ اما در این صبح جمعه، همهمه‌ای از انرژي و هیجان وجود دارد. در این روز، اطلاعاتی که قرار است تأثیر شدیدی بر بازار بورس بگذارد خواهند رسید.

چند دقیقه پس از اینکه این اطلاعات منتشر می‌شود، در سایت‌های خبری گزارشش می‌آید. چند ثانیه پس از انتشار اطلاعات، در goldman و صدها موسسه‌ی مالی دیگر این اطلاعات در معرض بحث و مناظره و تشریح شدید قرار می‌گیرند؛ اما امروزه بسیاری از اتفاقات واقعی در امور مالی در میلی ثانیه‌ها رخ می‌دهند. Goldman و سایر مؤسسه‌های مالی میلیون‌ها دلار برای خرید کابل‌های فیبر نوری که زمان جابه‌جایی اطلاعات از شیکاگو به نیوجرسی را ۴ میلی ثانیه کاهش داده است (از ۱۷ به ۱۳ میلی ثانیه) پرداخته‌اند. مؤسسه‌های مالی الگوریتم‌هایی دارند که این اطلاعات را می‌خوانند و در عرض چند میلی‌ثانیه مبنی بر آن تجارت می‌کنند. پس از انتشار این اطلاعات، قبل از اینکه شما بتوانید یک پلک بزنید؛ بازار حرکتش را شروع کرده.

این داده‌ی حیاتی و پراهمیت چیست که برای goldman و تعداد زیادی از مؤسسات مالی این قدر باارزش است؟

نرخ بیکاری ماهیانه.

اما خود این نرخ که این‌قدر تأثیر جدی بر بازار سهام دارد و مؤسسات مالی هر کاری را برای به حداکثر رساندن سرعت به دست آوردن، تحلیل و عمل کردن بر اساس آن می‌کنند، از یک نظرسنجی تلفنی به دست می‌آید که دیوان آمار نیروی کار انجام می‌دهد و این اطلاعات پس از ۳ هفته منتشر می‌شوند.

فهمیدین چی‌شد؟ میلیون ها دلار هزینه برای داده‌هایی که خودش تاخیر بسیار زیادی داره. البته خیلی از شرکت‌های مالی به سمت استفاده از کلان داده رفتن. مثلا از داده‌های خرید والمارت استفاده می‌شه تا ایده‌ای در مورد هزینه افراد به دست بیارن اما فاصله هنوز زیاده.

عضویت در خبرنامه !

Ahmad Sobhani
نوشته شده توسط

Ahmad Sobhani

فینسوف کیه؟
احمد سبحانی هستم، فارغ التحصیل کارشناسی مهندسی شیمی از دانشگاه فردوسی و ارشد MBA از دانشکده علوم اقتصادی تهران و خرده دستی هم به قلم دارم.
اینجا تجربیات و دانسته‌هام رو در زمینه‌های مختلف از فلسفه و اقتصاد تا سیاست و جامعه با شما به اشتراک میذارم. همینطور کتاب‌هایی که خوندم و فیلم‌هایی که دیدم رو با هم بررسی می‌کنیم.
گاهی هم داستان می‌نویسم که خوشحال میشم بخونید و در موردشون نظر بدید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

advanced-floating-content-close-btn