تحلیل بنیادی شرکت پی پاد (۶ شهریور ۱۴۰۳)

31
0

شرکت پی پاد، یک شرکت تجارت دیجیتاله که کارش ارائه خدمات پرداخت آنلاین و دریافت کارمزد از تراکنش‌هاست. همینطور از اجاره پایانه‌های فروش و ارائه اعتبار هم سود کسب می‌کنه. بیشترین درآمد شرکت هم از همین ارائه اعتبار کسب میشه.

شرکت مزیت رقابتی آشکاری نداره. اما مهم‌ترین دلیل برای عملکرد خوب شرکت، این هست که حاشیه سودش پایینه بنابراین با کمی افزایش بهره‌وری و کاهش هزینه‌ها می‌تونه به یکباره سودش رو جهش زیادی بده. درآمد عملیاتی شرکت ۲.۸ همت هست، در حالی که سود ناخالص شرکت ۰.۳۸ همت هست. در واقع حدود ۱۳ درصد از درآمد به سود ناخالص تبدیل میشه. تنها یک درصد بهبود توی هزینه‌کرد، تقریبا 7 درصد به سود ناخالص اضافه می‌کنه.

همین بهبود توی صورت مالی شش ماهه اخیر دیده میشه. جایی که سود خالص شرکت تقریبا ۵۰ درصد نسبت به سال قبل افزایش داشته.

بدهی‌های جاری ۱.۲ همت و دارایی‌های جاری ۹ همت هست. بنابراین از نظر نسبت جاری وضعیت نامناسب اما پایداری رو شرکت تجربه می‌کنه. بدهی‌های غیر جاری هم یک دهم دارایی‌های غیرجاری هست که نشون میده شرکت قابلیت این رو داره که وام‌ستانی کنه بنابراین مشکل خاصی از نظر پایداری بدهی وجود نداره.

متوسط ماهانه ۰.۴۷ همت درآمد کسب میکنه که اگر با همین نسبت ادامه بده، انتظار دارم که تا پایان سال مالی که آخر آذر هست، به ازای هر سهم ۱۵۰۰ تا ۱۷۰۰ ریال سود بسازه. اگر نصفی از این سود رو توزیع کنه، ۸۰۰ تومان سود توزیع میشه که یعنی ۱۰ درصد سود به ازای هر سهم.

وضعیت چارت هم به صورت زیر هست. همونطور که می‌بینید، سهم در زمان‌های مختلف در چنین وضعیتی بوده که به نظر می‌رسیده به کف خودش رسیده اما بعد از یک افزایش دوباره به مسیر نزولی خودش برگشته.

  آیا ونزوئلایی می‌شویم؟ ونزوئلا چگونه دچار ابرتورم شد

در حال حاضر سهم در چنین کانال نزولی قرار گرفته.

 در حال حاضر PE هم حوالی ۶ هست. در صورتی که قرار باشه با پیش‌بینی سود ۱۶۰۰ ریال، PE به حوالی ۱۰ افزایش پیدا کنه، ارزش سهام باید به ۱۶۰۰۰ برسه که یعنی افزایش  دو برابری. استراتژی خرید می‌تونه این باشه که سرمایه مد نظر خودتون رو به سه قسمت تقسیم کنید. قسمت‌ها لزوما به صورت مساوی نباشن. در صورتی که قیمت افزایش داشت، و کانال نزولی رو شکست، بعد از پولبک به کانال نزولی (یا بعد از برک اوت) می‌تونید خرید داشته باشید. اگر کاهش پیدا کرد و به کف کانال رسید، باز هم می‌تونید بخشی از سرمایه رو وارد کنید.

همینطور بخش سوم رو می‌تونید بعد از مجمع عمومی وارد کنید.

با این حال، این متن توصیه به خرید نیست. خود من هم وارد معامله خرید این سهم نمیشم. من همچنان سهم‌های فجهان، شراز و آریا رو ترجیح می‌دم.

عضویت در خبرنامه !

Ahmad Sobhani
نوشته شده توسط

Ahmad Sobhani

فینسوف کیه؟
احمد سبحانی هستم، فارغ التحصیل کارشناسی مهندسی شیمی از دانشگاه فردوسی و ارشد MBA از دانشکده علوم اقتصادی تهران و خرده دستی هم به قلم دارم.
اینجا تجربیات و دانسته‌هام رو در زمینه‌های مختلف از فلسفه و اقتصاد تا سیاست و جامعه با شما به اشتراک میذارم. همینطور کتاب‌هایی که خوندم و فیلم‌هایی که دیدم رو با هم بررسی می‌کنیم.
گاهی هم داستان می‌نویسم که خوشحال میشم بخونید و در موردشون نظر بدید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

advanced-floating-content-close-btn